A fogyókúra a fejben kezdődik

Talán kezdtél már olyan fogadalommal újévet, hogy „most biztosan, tutira, de ezerszázalékosan lefogyok!”... Nem vagy egyedül, minthogy abban sem, hogy január végére – február elejére ez a fogadalom általában – ha nem is semmissé válik – , de vagy az álomsúly lesz picit több, vagy az elérés határideje tolódik. Sajnos a december vége nem kedvez a kilóknak, amúgy „magyarosan” állunk hozzá mind a karácsonyhoz, mind a szilveszterhez és hát a jó magyar vendéglátáshoz, a finom ételek, a nasik és a forralt bor is hozzátartoznak... Talán hallottad már azt a mondást, hogy minden fogyókúra a fejben kezdődik, vagyis „át kell programozni” az agyunkat, az életünket egy tudatosabb, egészségtudatosabb verzióra.
Az átprogramozás a sikeres fogyás titka

De hogy is fogjunk hozzá?

A köretként bulgurt, quinoát választunk burgonya és rizs helyett, nasik helyett zöldséget fogyasztunk, csoki helyett valami egészséges alternatívát – mindent megteszünk, ami az egészséges életmódhoz kell, mégsem fogyunk. Gyakran itt adjuk fel, mert megszólal a kisördög a fejünkben: „Gyerünk, egyél csokit, megérdemled, neked az jár! Ki legyen kedves hozzád, ha nem saját magad?” Itt jön az átprogramozás: nem azt kell tennünk, ami jól hangzik, hanem az, ami nekünk egészséges. Jól hangzik a csoki, de tudom, hogy nekem az ártani fog, nem eszem meg. Átprogramozás, amit tudatosítanom kell magamban:

Ellen tudok állni a kísértésnek.

Ne a karcsúságot, hanem az egészséget célozzuk meg! A karcsúság vagy a jó alak már csak a ráadás legyen. A test érzi, mire van szüksége, nekünk csak felelősséggel kell dönteni, hogy mivel tápláljuk. Képzeljük el úgy, mint egy drága autót. Ha rossz üzemanyagot tankolunk bele, meddig bírja jó állapotban? A testünk, az életünk is egy drága kincs, hiszen egy van csak belőle, bánjunk jól vele! Átprogramozás az agyban és már tudatosak is vagyunk:

Azt eszem, ami jó a szervezetemnek.

Fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy valóban mi okozza a túlsúlyt. A nem megfelelő táplálkozás? A sportolás mennyisége (hiánya)? Az ülőmunka? Az életstílusunk? Több tényezős lehet, meg kell vizsgálnunk magunkat, a szokásainkat és a környezetünket. Átprogramozás:

Úgy élek, ahogy az a szervezetemnek jó.

Aki lemondással étkezik, az hamarabb lefogy. Ez akár igaz is lehet, de a szervezet egy idő után észlelni fogja, hogy valamiből hiánya van, ezért elégedetlenséget érez és nő a vágy a „hiánytermék” után. Ez a vágy egyre gyakoribb lesz és egy idő után leküzdhetetlen éhségérzetet érzünk – például egy kocka csokoládé után vágyakozva. Ha kiegyenlítetten táplálkozunk, akkor ez a vágy egyre kevesebbszer fordul elő, így lassan az életmódunkat is hozzá tudjuk ehhez igazítani. Tehát nem egy álomsúlyt kell kialakítani és azt gyorsan elérni, mert ha elértük a kívánt célt, akkor óhatatlanul elkezdünk normálisan étkezni, amivel még több jön fel, mint amennyit leadtunk. Ezt hívják ún. jojo-effektusnak. Átprogramozás segíthet abban, hogy ne célokat kergessünk, hanem:

Váltsunk életmódot!

Akik idegességükben esznek, azokat érzelmi evőknek hívjuk. Ez a szokás már gyermekkorban is kialakulhat, amikor például anya egy gumicukrot ad a síró vagy bosszankodó gyereknek, vagy a rossz jegyek után csokit kap vigasztalásul. Ekkor ültetjük el azt az érzést a gyermekben, hogy ha stressz ér, nassolni kell, mert „nem is vagyok olyan rossz, mint ahogy a rossz jegy mutatja” vagy „bár mérges vagyok, de ha cukrot kapok, elmúlik a bánat”. Az érzelmi evők a stresszt vezetik le étkezéssel, nassolással. Átprogramzás:

Ha stressz ér, egészséges nassokat fogyasztok vagy elmegyek egy órát sétálni vagy kicsit futni a parkba.

Néha nehezünkre esik felkelni a kanapéról azért, hogy mozogjunk. Pedig a mozgás sokkal jobb, mint a nass: kalóriás éget, izmot épít, ráadásul levezeti a stresszt is. A home office mellett, amit a koronavírus hozott magával, kell is mozogni, kell, hogy kimenjünk a levegőre kicsit sportolni. Ne keressük az alkalmas időt, mert az soha nem jön el. Szerezz be jó futózenéket vagy kérd egy futótárs segítségét (akár online is) és indulj! „Csak csináld!” – mondja sok fitness-edző is mottóként. Csak csináld, és az idővel egyre könnyebb lesz, sőt szokásoddá válik. Itt is segít az átprogramozás:

Egy életem van, azzal töltöm el, ami jólesik és ami egészséges!

Ne feledd: minden fejben dől el!

Kapcsolódó cikkek

10 érv a mediterrán étrend mellett

10 érv a mediterrán étrend mellett

A mediterrán étrend nem csak nagyon egészséges, de nagyon ízletes is. Amennyiben szeretnénk életmódot váltani, úgy jól tesszük, ha emellett az étrend mellett döntünk, merthogy nagyon sokat tehetünk az egészségünk érdekében. Mutatjuk, hogy hogyan!

6 turbótipp a szemszárazság ellen

6 turbótipp a szemszárazság ellen

Néhány egyszerű szokással megelőzhető a fájdalmas szemgyulladás.

Hogyan legyünk egészségesek?

Hogy maradhatunk egészségesek télen? 2. rész

“Maradjunk egészségesek!” — Ebben az évben olyan gyakran halljuk ezt a mondatot, mint előtte soha. De ez hogyan tud megvalósulni? Hogy tudunk például jól megelőzni egy meghűlést? Megpróbáljuk most bemutatni mit tehetünk az egészségünk megőrzése érdekében