A rendszeres mozgás hatása az agy működésére

Az egészségünk megőrzéséhez nagyon lényeges, hogy betartsunk néhány szabályt. De mi is kell ehhez, ki lehet egészséges ebben a mai világban? Az, aki egészségesen él, egészségesen táplálkozik, nem dohányzik, mérsékelten fogyaszt csak alkoholt és rendszeresen mozog is. A testedzés fontos szerepet tölt be az egészségünk megőrzésében. A cikkben bemutatjuk a mozgás néhány pozitív hatását.
A rendszeres testedzés - A rendszeres mozgás hatása az agy működésére – jó hatással van a kognitív funkciókra.

Miben segít a rendszer testedzés?

A mozgás, az edzés, nem csupán a testünk működésére gyakorol pozitív hatást, hanem az agyunkra is jótékonyan hat. A testmozgás lehetővé teszi, hogy a „friss oxigén” táplálja a sejtjeinket. A testmozgás javítja a neuronplaszticitást és mintegy 30 százalékkal kevesebb esélyünk lesz a demencia kialakulására, amennyiben rendszeresen mozgunk. Azok, akik hetente legalább 2-3 alkalommal alaposan átmozgatják a testüket, jobb agyi funkciókkal is rendelkeznek. Ezeknek az embereknek jobb az érzelmi szabályozásuk, de a gondolkodásmódjuk is sokkal rugalmasabb lesz.

A testmozgás és az agy sejtjei

A rendszeres mozgás tehát pozitívan hat az agy működésére, illetve egy olyan fehérjére, amely az új idegsejtek növekedését segíti elő. A kutatások arról számoltak be, hogy a testedzés nem csak az idegsejtek növekedésében játszik szerepet, hanem a hangulat szabályozásában, illetve a kognitív funkciók javulásában is. Amennyiben ennek a bizonyos fehérjének csak alacsony a szintje, úgy mentális problémák is kialakulhatnak.

Az edzés típusa is meghatározó

Az edzés típusától is függ, hogy az agy mely területe fog hatékonyabban működni. Amennyiben a memóriát, a tanulási képességeket és az érzelmeket szeretnénk fejleszteni, úgy az aerob gyakorlatokat, vagy a gyaloglást szükséges választanunk. A kutatások során bebizonyosodott, hogy a gyaloglás és az aerob testmozgás a hippokampuszban indukál változásokat, vagyis az agyunknak azon területein, amely a tanuláshoz, az emlékezethez és az érzelmi kontrollhoz kapcsolódik.

Ahogy idősödünk, úgy az agyunk térfogata csökken. Ez azonban csak akkor érvényes, ha inaktív életet élünk. Testmozgás, pontosabban az aerob gyakorlatok és a gyaloglás hatására az agysejtek nem sorvadnak, pusztulnak, sőt még az agy térfogata valamennyi növekedésnek is indul.

A tenisz és más sportok

A tenisz és minden olyan sport, ahol a kéz és a szem összehangolt mozgására van szükség, az agy azon területei fejlődnek, pontosabban az agy azon területeire vannak pozitív hatással, amelyek a társadalmi-érzelmi jóléthez kacsolódnak.

Stresszoldás sporttal

A sport arra is alkalmas, hogy levezessük a bennünk dúló feszültséget. Kutatások szerint, a boksz az egyik legjobb sport a stressz oldására.

Az sem mindegy, hol sportolunk

Szakértők szerint, ma már nem nagyon lehet olyan helyet találni, ahol nem szennyezett a levegő, de talán a természetben még mindig érdemes mozogni, mint egy olyan területen, amely közel van a városhoz, a forgalomhoz. A kutatások azt igazolják ugyanis, hogy a szennyezett levegőjű területen végzett testmozgás egyáltalán nem hat pozitívan azon fehérjékre, amelyek az idegsejtek növekedését segítik elő, sőt a szennyezett levegőben található anyagok hasonlóan hatnak a tüdőre, mintha valaki dohányozna.

Kapcsolódó cikkek

A betegségek elkerülhetők - 10 érv a mediterrán étrend mellett - ha megváltoztatjuk a táplálkozási szokásainkat.

10 érv a mediterrán étrend mellett

A mediterrán étrend nem csak nagyon egészséges, de nagyon ízletes is. Amennyiben szeretnénk életmódot váltani, úgy jól tesszük, ha emellett az étrend mellett döntünk, merthogy nagyon sokat tehetünk az egészségünk érdekében. Mutatjuk, hogy hogyan!

Szálbehúzás - Bőrmegújítás bioszálas arcformálással

Szálbehúzás - Bőrmegújítás bioszálas arcformálással

Az idő múlásával a bőrünk elveszíti a fiatalos megjelenését és az öregedés jelei egyre nyilvánvalóbbá válnak.

Mik azok a probiotikumok és miben segíthetnek?

Mik azok a probiotikumok és miben segíthetnek?

A probiotikumok az emésztőrendszerünkben természetes módon megtalálható, jótékony hatású mikroorganizmusok.