Így védjük magunkat a pollenallergiától!

Eldugult orr, kaparó torok, könnyező, viszkető szemek: sokaknak ismerős tünetek ezek. Magyarországon közel 2 millióra tehető a pollenallergiások száma, de a parlagfűre akár a lakosság fele is érzékeny lehet. Szerencsére ma már a házi praktikáktól az appokig számos eszköz enyhíthet ezen az állapoton.
Pollenallergia tippek

Sokan már februárban szenvednek a tünetektől, ugyanis a hideg és a havazás elmaradása miatt már ekkor elstartolhat a szénanátha-szezon. A mogyoró és égerfa virágpora például már december végétől szálldoshat, rengeteg embernél váltva ki allergiás tüneteket. Hozzájuk csatlakoznak legkésőbb március tájékán a nyír, a tölgyfa és a repce pollenjei.

Hogyan alakul ki a pollenallergia?

Ilyenkor a pollenben található fehérjék lépnek reakcióba az érintettek immunrendszerével. Szervezetük ugyanis tévesen kórokozóként értelmezi ezeket az anyagokat, antitestek létrehozásával reagálva a megjelenésükre. Ekkor szabadul fel a hisztamin, egyfajta hírvivő anyag, ami átjárhatóvá teszi az ereket a folyadékok és fehérjék számára. Eközben azonban előidézi a jól ismert a tüsszögési rohamokat, szemhéjduzzanatot, valamint viszketést okoz a száj- és toroknyálkahártya területén.

A tünetek enyhítésére bevethető a dugulást csökkentő orrspré, szemcsepp, antihisztamin tartalmú készítmények, vagy épp az immunreakció hevességét csökkentő gyógyszerek. Nagyon fontos azonban, hogy már az allergia legelső jelére reagáljunk! Orrsprék és szemcseppek esetében részesítsük előnyben azokat a termékeket, amik nem tartalmaznak tartósítószert. Csak ha ezek a készítmények már csődöt mondtak, akkor nyúljunk tabletták és szirupok után!

Amit az allergiások otthon is megtehetnek

“Akinek például nyírfa áll az ablaka alatt, annak érdemes lehet felszereltetni egy pollenvédő rácsot” - javasolja Margitta Worms, berlini allergológus. Az általános szabály, hogy minél kevesebb pollen száll be az ablakon, annál tűrhetőbb az allergiások helyzete, ezért nem árt az ablakokat általában csukva tartani.

“Vidéken a reggeli órákban nagyobb mértékű a pollen jelenléte a levegőben, ezért érdemes a szellőztetést estére halasztani. A városokban ugyanez épp ellentétesen működik” - mondja Mandy Cuevas allergológus a drezdai Carl Gustav Carus egyetemi kórházból.

Eső közben és után csökken a pollenterhelés. Egy zivatar vagy felhőszakadás során azonban a pollenek a párásabb levegőnek köszönhetően vízzel szívják meg magukat és szétpattannak, felerősítve az arra érzékenyek tüneteit.

Magától értetődik, hogy a szénanáthaszezonban az érintettek azt teszik a legjobban, ha minél kevesebb időt töltenek el a szabadban. Különösen igaz ez a száraz, forró napokon - hangsúlyozza Worms. Szabadban edzeni kifejezetten rossz ötlet: az erőkifejtés mélyebb és gyakoribb lélegzetvételhez vezet, ami közben beszippanthatjuk a virágport. Ilyenkor inkább sportoljunk a nappaliban vagy az edzőteremben, mint a szabad ég alatt!

Az természetesen elkerülhetetlen, hogy az ember a hajára, ruházatára tapadt pollent behozza a lakásba is. Ahhoz, hogy ez éjszaka ne váltson ki tüsszögési rohamot, nem árt, ha már a hálószobán kívül levetkőzünk, zuhanyzunk és hajat is mosunk lefekvés előtt. Az sem tanácsos, hogy a frissen mosott ruhát a szabadban szárítsuk meg, hiszen így könnyen bejuttatnánk vele a virágport.


Légszűrők és appok használata


A légszűrő készülékek általában a por, állatszőr és a kellemetlen szagok mellett kiszűrik a virágport is. A német Stiftung Warentest szerint hétből hat ilyen berendezés kiválóan el is látja ezt a feladatot,10 perc alatt átlagosan a pollenek 90 százalékát képes egy 16 négyzetméteres szobából eltüntetni. Vannak gépek, amelyek saját appal irányíthatóak.


Léteznek ugyanakkor olyan applikációk is, amik a környezetben meglévő pollenterhelésre figyelmeztetnek, sőt, napokra előrejelzést nyújtanak a pollenhelyzetről. Az allergiások naplózhatják, majd utólag ki is értékelhetik a tüneteik alakulását. Az appok egy része ingyenesen elérhető Androidon vagy az Apple Store-ban.


Házi praktikák a tünetek enyhítésére


Az allergiások közül sokan szenvednek a megduzzadt és viszkető orrnyálkahártyától. Ezt hatékonyan enyhíthi a sós vizes orrzuhany, ami segít kitisztítani a légutakban rekedt pollent és a letapadt slejmet is. Ehhez elég felforralnunk egy kis sós vizet, majd kihűlés után az orrzuhanyba tölteni.


Míg a hörgőket és az orr belsejét a nyálkahártya óvja, a pollen érintkezésbe léphet a kötőhártyával is. Erre a szemünk heves viszketéssel és könnyezéssel reagál. Amennyiben csak enyhén irritált, segíthet a hideg vizes borogatás, hogy a kitágult ereket összehúzza. Ha azonban valódi szemgyulladás alakul ki, kénytelenek vagyunk ellátogatni az orvoshoz.


Az élelmiszerek is ronthatnak a helyzeten


A pollenallergiásoknak ajánlott a hisztamin tartalmú élelmiszerektől is tartózkodni, mivel ezek tovább ronthatják a tüneteket. Az esetek körülbelül 60 százalékában úgynevezett keresztallergia áll fenn - hívja fel rá a figyelmünket Sonja Lämmel a Német Allergia- és Asztmaegyesülettől. A táplálkozástudós elmondja, ilyenkor az ételekben található fehérjével az immunrendszerünk épp úgy reakcióba lép, mint a virágporral.


Aki a nyírfa pollenjére érzékeny, az például gyakran hasonlóképp reagál a különböző magok, alma, eper, cseresznye fogyasztásakor is. Akik pedig a fűféléktől tüsszögnek, azok gyakran érzékenyek a paradicsomra, krumplira, mogyoróra és szójára is.


“Ilyenkor tipikus tünet a kaparó, viszkető torok. Végső esetben az segít, ha teljességgel elhagyjuk ezeket az élelmiszereket” - mondja Cuevas. Az alkohol, a stressz és a fertőzések is gyengíthetik az immunrendszert, felerősítve a tüneteket. Az allergiatesztek ugyanakkor hamar kiszűrik a keresztallergiákat, így ezeket minden érintettnek tanácsos elvégeztetnie.


Kapcsolódó cikkek

A krónikus betegségekkel is együtt lehet élni - 5 hasznos tipp cukorbetegeknek- csupán a szabályokat kell betartani.

5 hasznos tipp cukorbetegeknek

A cukorbetegség, egy olyan krónikus betegség, amely súlyos szövődményeket is okozhat. Azonban életmódváltással és a szabályok betartásával megelőzhetővé válnak ezek a szövődmények. Mutatunk néhány tippet a szövődmények elkerülése érdekében.

A krónikus betegségek kialakulásában - Mi is az a krónikus betegség? – mi magunk is aktívan részt veszünk.

Mi is az a krónikus betegség?

A krónikus betegségek egy része megelőzhető. Amennyiben valakinek, van valamilyen krónikus betegsége, úgy jobban oda is figyel az egészségére. A krónikus betegek nem csak az idősebb korosztályból kerülhetnek ki, hiszen egyre több gyermek és fiatal is szen

Mi magunk is megelőzhetjük - A magas vérnyomás tünetei – a magas vérnyomás kialakulását.

A magas vérnyomás tünetei

A magas vérnyomás egyre több embert érint, hiszen kialakulásában sok tényező játszik kiemelkedő szerepet. Az okok között szerepel az egészségtelen táplálkozás, az inaktív életmód és a dohányzás is. Cikkünkből kiderül, hogy milyen okai lehetnek még a beteg